می‌خواستند انقلاب را در جغرافیای ایران محصور كنند

می‌خواستند انقلاب را در جغرافیای ایران محصور كنند

می‌خواستند انقلاب را در جغرافیای ایران محصور كنند  مهمان: حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد رئیس‌زاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت گفتگو از: حسن صدرایی عارف 12/11/1389 حربه‌های استكبار در مواجهه با امت اسلامی در گفت‌وگو با رایزن فرهنگی ایران در بیروت

 حوادث اخیر در جهان اسلام و به‌ویژه مصر و تونس را چگونه ارزیابی می‌كنید؟  32 سال پیش، جهان بشریت شاهد انقلابی بود كه این انقلاب به تعبیر مخالفانش، زلزله‌ای را در جهان اسلام و خصوصاً خاورمیانه ایجاد كرد. از ویژگی‌های این انقلاب، مردمی‌بودن و استكبارستیزی بود. به تعبیر رهبر انقلاب گرچه یك انقلاب ایرانی و توسط مردم شیعه و مسلمان تحقق پیدا كرد، اما شعاع آن فرامنطقه‌ای شد و توانست نتایج بسیار ارزشمندی را برای خارج از كشور و خصوصاً در منطقه خاورمیانه داشته باشد. موج بیداری شكستن هیمنه قدرت‌های استكباری و ایجاد خودباوری در توده‌های مردم از نتایج انقلاب ایران بود كه فردای نیكی را به امت اسلامی نوید می‌داد. لذا استكبار در چند محور ایران‌هراسی، اسلام‌هراسی، شیعه‌هراسی و مقاومت‌هراسی فعالیت‌های خود را متمركز كرد و برای رسیدن به هدف خود به ایجاد تفرقه و فرقه‌گرایی و نیز گسترش فشار در سطح جامعه اسلامی و تهاجم شدید فرهنگی و نیز ایجاد گروه‌های تروریستیِ وابسته مانند القاعده و طالبان پرداخت تا چهره اسلام و انقلاب اسلامی را مشوّه كند اما نتوانست و فعالیت آن‌ها نتیجه معكوس داشت. تلاشی كه استكبار از خود در مقابل انتفاضه نشان داده است، بیانگر اهمیت این انتفاضه است، زیرا مولود این حركت، ایجاد یك خاورمیانه اسلامی با محوریت مردم‌سالاری دینی خواهد بود.

 حتی آن‌ها تلاش كردند كه انقلاب اسلامی را محصور در جغرافیای ایران كنند و امید بسیاری داشتند كه بعد از رحلت امام(ره)، اهداف خود را پیگیری كنند اما با تدابیر رهبر انقلاب، جمهوری اسلامی روزبه‌روز قوی‌تر شده و نه تنها شعاع انقلاب در مرزهای ایران محصور نشد بلكه در اقصی‌نقاط جهان اثر خود را گذاشت.

 در همین راستا می‌بینیم كه پیروزی انقلاب اسلامی ایران، پیروزی حزب‌الله در سال 2000 و نبرد 33 روزه و پیروزی مردم غزه در جنگ 22 روزه را به دنبال داشت. اخیراً نیز شاهد جنبش‌هایی در مصر، تونس، اردن، یمن و الجزایر هستیم.

 این جنبش‌ها و اعتراضات مردمی، نظام سلطه را به دستپاچگی وا داشته است. به نظر شما دلیل این امر چیست؟  علتش این است كه خاورمیانه و هرگونه تغییر و تحول در این منطقه جزو خطوط قرمز نظام سلطه به شمار می‌رود. وجود ذخایر عظیم انرژی و نیز امنیت رژیم صهیونیستی از جمله عواملی هستند كه این منطقه را برای نظام سلطه پُراهمیت جلوه می‌دهد. بنابراین خاورمیانه برای آن‌ها اهمیت ژئوپولتیك و ژئواستراتژیك دارد. بدیهی است كه هرگونه تغییر در منطقه، جهان را نیز تحت تأثیر قرار خواهد داد.

 نظام سلطه با فعالیت‌های خود در منطقه می‌خواست مانع از هرگونه تغییر و تحولی در راستای استقلال و خودكفایی منطقه شود. از همین رو به دنبال وابستگی، خفقان، خودباختگی و غافل‌سازی مردم از سیاست‌هایش در منطقه بود. اما این انتفاضه، منشأ ایجاد یك خاورمیانه جدید با محوریت اسلام و مردم‌سالاری و دفاع از مصالح امت اسلامی خواهد شد. به نظر من حتی اگر دشمن بتواند جلوی این انتفاضه در حال گسترش و تشكیل حكومت اسلامی و مردمی را بگیرد، لكن این جنبش‌های اسلامی گام بسیار بزرگی برای گسترش موج بیداری و گسترش اعتماد به نفسی است كه انقلاب اسلامی ایران به مردم جهان داد.

 تحلیل شما از اعتراضات مردمی در  مصر چیست؟  این كشور در گذشته نه چندان دور، رهبری جهان عرب را برعهده داشت و افرادی چون «محمد عبده» از فرهیختگان مصری هستند كه در بیداری اسلامی در جهان عرب نقش داشته‌اند. اما مصر با جریان «كمپ دیوید» و سازش ذلت‌بار «أنور سادات» و بعد از وی نیز حكومت وابسته «حسنی مبارك» از مدار رهبری جهان عرب فاصله گرفت. مردم این كشور احساس حقارت كردند و اختناق در این كشور به اوج خود رسید. در كنار آن، فساد سیاسی و اقتصادی دامان حكومت را فرا گرفت و كار به جایی رسید كه مصر، تكیه‌گاه آمریكا و رژیم صهیونیستی در منطقه شد. با توجه به همه این موارد، مردم مصر این استعداد را داشتند كه انقلاب كنند و لذا شاهد انتفاضه در مصر هستیم و مسلماً تأثیر این انتفاضه تنها در مصر نخواهد ماند.

 به نظر شما نظام سلطه برای كنترل این انتفاضه از چه حربه‌هایی بهره می‌جوید؟  آن‌ها برای كنترل این موج، سیاست‌های مختلفی را در پیش گرفته‌اند؛ از یك‌طرف به حمایت از دولت و حاكمیت مصر و تونس برخاستند و از طرف دیگر تلاش می‌كنند تا انتفاضه را منحرف سازند و مانع شوند كه انتفاضه در مسیر و هدف اصلی خودش قرار بگیرد. از طرفی هم خود را حامی حركت‌های مردمی جا می‌زنند و می‌گویند ما خواسته‌های مردم مصر را درك می‌كنیم، در حالی كه وضعیتِ حكومت مصر، نتیجه‌ی سیاست‌های آن‌هاست.

 آن‌ها همچنین در صدد ساختن رهبران مصنوعی برای جنبش‌های مردمی هستند. می‌بینید كه در روزهای اخیر چهره‌هایی را می‌خواهند به عنوان رهبران انتفاضه جا بیاندازند كه پیشینه سوء و ارتباطشان با جهان استكبار كاملاً مشخص است. در جریان پیروزی انقلاب اسلامی در ایران نیز وقتی كه فهمیدند گریزی از پیروزی انقلاب نیست، سعی ‌كردند افرادی از جبهه ملی را كه نقش ویژه‌ای در پیروزی انقلاب نداشتند به عنوان رهبر مطرح كنند. باید به این نكته اساسی توجه داشت كه انقلاب اسلامی ایران از پیشینه بلندی برخوردار بود و در طول نهضت نیز از یك مرجع دینی به عنوان رهبر واحد بهره می‌برد. متأسفانه ما شاهد این مسئله در انتفاضه مردمی كشورهای عربی نیستیم.

 آن‌ها همچنین برای منحرف‌سازی این حركت عظیم مردمی و اسلامی، دنبال آن هستند كه این حركت را مشوّه جلوه دهند. لذا با بزرگ‌نمایی برخی خرابكاری‌ها توسط رسانه‌های‌شان نظیر «العربیه» به‌طور مستقیم در این راستا فعالیت می‌كنند.  حربه دیگر آن‌ها پاشیدن بذر ناامیدی در مردم است. در مجموع تلاشی كه استكبار از خود در مقابل انتفاضه نشان داده است، بیانگر اهمیت این انتفاضه است، زیرا مولود این حركت، ایجاد یك خاورمیانه اسلامی با محوریت مردم‌سالاری دینی خواهد بود.

 چه مسائل درونی می‌تواند این حركت‌های مردمی را تحت‌الشعاع خود قرار دهد؟  انتفاضه‌ای كه ما امروز در كشورهای مختلف عربی شاهدیم، نمادی از انقلاب اسلامی ایران است اما باید به این نكته اساسی توجه داشت كه انقلاب اسلامی ایران از پیشینه بلندی برخوردار بود و در طول نهضت نیز از یك مرجع دینی به عنوان رهبر واحد بهره می‌برد. متأسفانه ما شاهد این مسئله در انتفاضه مردمی كشورهای عربی نیستیم. مردم این كشورها باید توجه داشته باشند كه نبود یك رهبر بصیر و آگاه، تبعات خود را خواهد داشت. همچنین باید هوشیار باشند كه به اهداف میانی بسنده نكنند و به تغییر یك یا چند وزیر دل‌خوش نباشند بلكه باید آن ذلت‌پذیری حُكام وابسته را از بین ببرند و این امر، نیازمند مقاومت و جان‌فشانی است.

 رسانه‌ها و نخبگان در داخل و خارج كشور چه وظایفی در قبال این خیزش‌های مردمی برعهده دارند؟  رسانه‌های اسلامی و مردمی باید هوشیار باشند كه امپریالیسم رسانه‌ای در صدد از بین بردن موج این انتفاضه است. لذا همه و همه باید تلاش كنند تا دشمن را در این زمینه مأیوس كنند. نخبگان ایران و خارج از ایران در گسترش این موج عظیم اسلامی و هوشیارسازی مردم و دمیدن روح مقاومت در آن‌ها مسئولیت بزرگی برعهده دارند. انتفاضه‌ای كه امروز بحمدالله شاهد آن هستیم، بیانگر صدق وعده‌هایی است كه امام خمینی(ره) و رهبر انقلاب بارها به آن اشاره كرده‌اند. امیدواریم میوه‌های شیرین این انتفاضه، مقدمه‌ای برای ظهور مولایمان امام زمان(عج) باشد.




:: موضوعات مرتبط: بیداری اسلامی , ,
:: برچسب‌ها: می‌خواستند انقلاب را در جغرافیای ایران محصور كنند"مهمان: حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمد رئیس‌زاده رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در بیروت گفتگو از: حسن صدرایی عارف 12/11/1389 حربه‌های استكبار در مواجهه با امت اسلامی در گفت‌وگو با رایزن فرهنگی ایران در بیروت ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
نویسنده : محمد احمدی
تاریخ : پنج شنبه 7 شهريور 1392
مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: